Mot i brøstet, vett i pannen, kraft i ben og armer!

 




























Ekte kraft er kanskje det som har skapt størst positive endringer for vår families helse det siste året. Som pensjonert vegetarianer var det et stort skritt å gå fra å saumfare ingredienslistene for å styre unna gelatin, til nå å dytte gelatin og kraft inn i så mange måltid som mulig.

To helt konkrete målbare endringer kan fortelles om:

1. Hele gjengen (mor, far og 4 barn) har fått økt muskelmasse, forhøyet energinivå, tykkere hår, penere hud, sterkere negler, og bortfall av kranglete ledd og muskler.

2. All middagsmat smaker helt enkelt mye bedre!!!

Gelatin og kraft- to sider av samme sak
Gelatin utvinnes ved å koke svinehud, fiskeskinn eller kraftbein av fisk, fugl eller storfe og vilt lenge nok til at kollagenet trekkes ut fra sitt opphav. Om du koker/trekker knokler og skinn lenge nok, trekkes kollagenet ut og du sitter igjen med en gelatinrik kraft.

Gelatin er det samme som delvis nedbrutt kollagen. Kollagen er det samme som protein. Kollagen blir brukt i skjønnhetsindustrien. Damer på min alder, og oppover, betaler en formue for å sprøyte kollagen inn i leppene, sinnarynker og smilerynkene sine for å unngå å vise omgivelsene at de lever et liv som har en viss kronologi i seg (det kunne aldri ramlet meg inn å sprøyte noe som helst i kroppen min uten at det stod om livet).
Kollagen er antiaging-middel som brukes i katastrofe-dyre kremer, sjampo, lipgloss og annet som skal smøres utenpå huden. Blir det dyttet gelatin/kollagen i en vare, kan den plutselig selges for den dobbelte prisen og kalles anti-aging-vidunder-kur. Man får kjøpt skjønnhetskapsler som markedsføres som vidundermiddel for rynker og vi betaler enorme summer for dette.

Saken er at gelatin er ikke spesielt dyrt, det er faktisk ganske billig, da det blir foredlet av deler av dyr som kjøttindustrien ellers ville dumpet. Gelatin kan kjøpes i helt vanlige butikker i form av plater eller pulver, du kan kjøpe økologisk gelatin i hobbybutikker og helsekost.

Gelatin/kollagen er vidundermiddel som bygger opp alt bindevev i egen kropp- FRA INNSIDEN. Gelatin er rent protein og selv om aminosyreprofilen ikke er fullstendig så komplementerer gelatin andre ufullstendige proteinkilder som korn, nøtter, bønner og frø slik at det blir et bedre måltid for kroppen.

Genialt billig proteintilskudd
Gelatin er det beste og kanskje billigste proteintilskudd du kan ta om du vil bygge muskler. Har du studentbudsjett, så ring hjem og snakk med mamma eller pappa om de kjenner en jeger som jakter på elg eller hjort i disse dager. Ring vedkommende og be dem spare beina til deg. Ofte blir de kastet da de fleste absurd nok bare vil ha muskelkjøttet på et dyr og pælmer delene som virkelig inneholder næring.

Gelatin/kollagen/kraft er ikke noe bare huden trenger men også bindevevet ellers i kroppen vil styrkes og bygges opp av regelmessig inntak av gelatin/kollagen/kraft. Ikke minst vil inntak av gelatin normalisere magesyreproduksjonen og reparere tarmskader du måtte ha. Utrolig mange som lever på standard vestlig kosthold har oppblåste mager, allergier og intoleranser som stammer fra mineralmangel og en stressa tarm.

Perfekt antiaging-mat
Konklusjonen min er at om du vil myke opp rynker eller hindre at de kommer, har et kranglete kne eller en dårlig rygg, osteoporose, puslete muskelmasse eller trasig mage, et barn med dårlig vekst og apetitt; ja da anbefaler jeg deg å få kraft/gelatin/kollagen/protein inn i maskineriet!


Jeg har snakket med flere bestemødre som er bekymra for barnebarna sine fordi deres egne barn er klemt fast i tiden og ikke prioriterer å lage skikkelig mat til barna sine. En bestemor jeg snakket med kokte kraft og leverte på døra til sin datter ett par ganger i måneden sammen med noen hjemmelagde surdeigsbrød. Sånne "Supergrans" burde hatt premie!

Praktisk bruk
Kok kraft på beina og frys ned, så har du anti-aging, muskelstyrkende, fordøyelsesstyrkende og bindevevsreparerende supermat helt gratis og i langt større doser enn en skjønnhetskapsel eller en kollagenmaske til en helt annen pris. Vi bruker gelatin hovedsaklig i form av kraftsupper, sauser og som base i alt fra pizzasaus til linsegryter. Jeg bruker pulverisert gelatin i: bompisaft, smoothies, råmelkspudding, hjemmelaget gelè og som tykningsmiddel når jeg lager syltetøy. Bloggen min www.frajordtilbord.no bugner over av oppskrifter som inneholder kraft/gelatin.

Det er likevel en forskjell på gelatin og kraft, selv om det er to sider av samme sak. Gelatin, er uttrekk av kraft, ergo er det rent protein uten alle næringsstoffene du finner i kraft. Visste du at det er i innmaten og beina at den beste næringen ligger og at selve muskelkjøttet har forbausende lite næringsverdi til sammenligning? Derfor er for eksempel får i kål en bra måte å spise kjøtt på ved at kraften fra beina vil gi solide mengder vitaminer og mineraler sammen med det sunne fettet fra dyret slik at næringen blir tatt opp i kroppen. Kraften vil fremme god fordøyelse og i tillegg gi en strålende perfekt aminosyresammensetning. Får i kål er ekte kraftkost for liten og for stor! Alle dere gravide der ute: Spis masse får i kål i høst- det er supermat for både mor og foster. Den lille trenger også kollagen for å bygge en sterk og sunn kropp!

Aller best er det altså å få i seg gelatin i form av gode gammeldagse kraftsupper, der du koker beina både lenge og vel (langt lengre enn alle vanlige oppskrifter på kraftkoking anbefaler) og på den måten få ut de verdifulle mineralene som ligger helt inn i margen. Ett unntak er her fiskekraft. Koker du fiskebein og skinn mer enn 20 minutt har du lim. Jeg lager kraft på elgknoker, egne høner, fiskebein eller Holtekylling og fryser ned i passe porsjoner, slik at jeg har kraft lett tilgjengelig for dager der jeg må bruke tiden på annet enn slow food. Det som i utgangspunktet er slow food, kan ved fryserens hjelp omdannes til fast food og super food på en-to-tre i en travel hverdag. Tomatsupper, taco, aspargessuppe og nydelige sauser kan lages i en fei i en travel hverdag om du har en kraftig og god kraft ved hånden.

Gelatin i pulverform er den ultimate fast food løsningen, det er enkelt og genialt. Det jeg ofte gjør er å koke opp et par liter vann hver morgen og tilsette 4 ss gelatin og hiver i litt frosne solbær eller bringebær. Når gelatinen er oppløst har jeg i de frosne bærene og kjører blandingen i en blender eller stavmikser, søter med honning og har da styrkende solbærtoddy/bærsaft på termos til turer i skogen, i skole og barnehage, skitur osv...

Og sist men ikke minst: En god kraft er kokkens beste venn og om kokken blir bevisst det, så vil han også se at kraft er kroppens bestevenn.

Slik lager du kraft på tradisjonelt vis
Skaff deg bein fra elg, kalv, okse, fisk, kylling, høner, lam, sau osv…. Det eneste jeg ikke anbefaler at du koker kraft på er konvensjonelt produsert gris på grunn av tungmetaller som lagres i beina på grunn av dårlig fôr.

Legg beina i kaldt vann tilsatt 1/2-1 dl eddik. Min favorittkraft lages på fjellokseknoker, vann og rødvinseddik. Jeg lar det stå i noen timer i eddikvann for å åpne porene slik at mineralene lettere trekkes ut. Hell så av vannet (eller kok i bløtevannet om du ønsker å beholde den næringen som kan ha havnet der) og ha over nytt vann som dekker beina godt.

Kok så opp, skum av og la det stå og trekke (det skal ikke koke eller boble) så lenge du bare gidder. Jeg lar knokene trekke dag og natt i 2-3 døgn. Har du nerver nok til å la mat stå og koke over natten kan du gjøre det på denne måten. Hvis ikke:

Sett knokene i eddikvann over natten. Kok opp neste neste morgen, skum av og la stå og trekke til kvelds. La det så kjøle seg ned til neste morgen og ha over i glass, fryseposer eller annet og frys ned.

Kraften blir ekstra god om du har i krydder, urter løk og andre smaksfremhevere mot slutten av trekketiden, men ettersom jeg bruker kraft i så utrolig mange retter, foretrekker jeg å lage en mest mulig smaksnøytral kraft som kan transformeres til alt fra tomatsuppe, risotto og til coq au vin.

Jeg har barndomsminner fra at jeg, mamma og bestemor satt med skje og gravde margen ut av kraftbeina og hadde de vidunderligste smaksrike tradisjonelle måltid. Det er rett og slett ikke mye som kan måle seg med god, gammeldags kraft når det gjelder smak og næringsverdi. Det finnes mye forskning på kraft/gelatin/kollagen, slik at dette er veldokumentert informasjon som både lærde har omfavnet i moderne tid og vanlige mennesker har forstått og benyttet seg av i alle tider. Kraft har dype røtter i folkemedisinen og har tradisjonelt vært en vesentlig kilde til næring.

Kort oppsummert, dette gjør kraft for deg og dine:

Stimulerer fordøyelsen
Reparerer tarmskader
Bygger opp alt bindevev i kroppen
Er den beste antiaging-mat du kan få
Avgifter kroppen
Virker søvnfremmende
Demper infeksjoner
Bygger immunforsvaret
Styrker hjertefunksjon

Om du lyster å sette deg grundigere inn i kraftens helbredende egenskaper anbefaler jeg disse artiklene og forskningsrapportene.

http://www.matoghelse.no/artikler/2005/arkiv/kraft-i-bein-og-armer/
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21480801
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19352014