Fermentert fiskeleverolje er det beste og mest naturlige kosttilskudd du kan ta.




Siden sommeren 2010 har hele familien tatt et blandingsprodukt av fermentert torskelever og smørolje. Ja det høres kanskje litt guffent ut og ja, det smaker litt guffent også, men du milde hvor potent og fantastisk dette er. Denne vinteren har vi alle vært mye friskere enn tidligere og jeg har fått en varme i kroppen som jeg ikke har hatt før. I tillegg er huden til mine barn mye mykere og glattere. Dette er ikke mindre enn det beste tilskuddet jeg har prøvd ut i min lange jakt på det ypperste og jeg kan med hånden på hjertet si at det er ekte supermat.

Det er påvist at det moderne kostholdet de fleste lever på i dag gjør at vi stort sett mangler vitamin A og D, mange sliter med fordøyelsesproblem og større inntak av omega 6 i forhold til omega 3, som igjen kan framprovosere ulike betennelsestilstander i kroppen. Nå er det litt myteomspunnet hvor mye omegafettsyrer vi må ha for å leve storslagent og det er den gyldne balansen som er det vesentlig i den sammenheng. Men det som er så bra med dette produktet er at du får vitaminene i sin naturlige form, i motsetning til f.eks. Møllers tran og alle andre jeg har undersøkt. De utsetter tranen for oppvarming slik at de naturlige vitaminene går tapt, sammen med enzymene og det meste som ellers er så bra med ubehandlet fiskelever.

Jeg synes det er underlig at man tar en i utgangspunktet perfekt råvare og omdanner det til et helseskadelig produkt slik de fleste omega-3 produkter på markedet er i dag. Jeg har selv brukt mye penger på ulike omega-3 produkter opp gjennom åra og det irriterer meg at jeg ikke visste det jeg vet i dag. Da skulle jeg heller spist et par ekstra måltid med feit fisk fremfor dytte barna mine og meg selv full av helseskadelige harske fiskeoljer fulle av syntetiske tilsetninger. Jeg vil ikke henge ut noen andre produsenter enn Møllers her fordi de har fått nok medieoppslag til at enhver som ønsker å lese mer om dette kan google det, men jeg har sendt mail til de "edleste" av dem og fått det samme svaret, selv om det er aldri så unnvikende: " Ja, vi tilsetter syntetiske vitaminer, etter å ha varmet oljen opp til 180 grader i alt fra noen sekunder til minutter". Det som da skjer er at oljen blir delvis harsk de fettløselige vitaminene forsvinner og må deretter erstattes med syntetiske. Da er liksom poenget borte ettersom det er de naturlige, livsviktige og lettopptakelige vitaminene som er hele vitsen med å ta tran.

Denne er proppet med naturlige A, D, E og K vitaminer i tillegg til alle de andre vitaminene, mineralene og enzymene som finnes i de levende bakteriene. Fordi den er melkesyregjæret er den altså probiotisk, som vil si at den fungerer som fordøyelseshjelper. Den er også rik på EPA og særlig DHA.

Å fermentere tran har lange tradisjoner som kan spores helt tilbake til Vikingtiden. Fermentert mat er jeg som dere sikkert vet en stor tilhenger av og vi konsumerer daglig fermentert mat av ulikt slag(surdeigsbrød, vannkefir, upasteurisert melkekefir, hjemmelaget upasteurisert yoghurt, sauerkraut, og tran). De er alle fordøyelseshjelpere og gjør underverker.


Her kan du lese om hvorfor du ikke bør bruke Udos eller andre planteoljer. Ellers finner du en mengde linker til seriøs og uavhengig forsning på fettsyrer og valg av riktige fettsyrer kommentarfeltet om du vil sette deg grundig inn i fettsyrer.


Jeg har tidligere anbefalt fermentert fiskelever fra Green Pasture, men gjør det ikke lenger pga rapporter som avdekker analyser av produktene som viser at de lenger er av den kvalitet og sammensetning som produsenten hevder at de er. Inntil videre kan jeg derfor ikke stå for en enkelt produsent av dette produktet. Jeg skal opplyse om endringer om jeg kommer over ny informasjon.

Etiketter: ,